Telemark Toppidrett Ungdomsskole

Idrett

En aktiv ungdom er mer tilfreds – både fysisk og mentalt!

Idrett

TTU gir idrettsglad ungdom en unik mulighet til å trene mer i skoletiden. Gjennom det utvidede kroppsøvings-faget og valgfag fysisk aktivitet og helse vil elevene utvikle både grunnleggende og spesifikke ferdigheter i forhold til egen idrett. Totalt har elevene 4 økter med idrett per uke.

Telemark Toppidrett Ungdomsskole ønsker å legge til rette for at ungdom i alderen 13 til 15 år får et bedre grunnlag for sin sportslige utvikling. Hovedfokus i ungdomsskolealder vil være å lære å trene. Vi er opptatt av hele mennesket, både fysisk og mentalt. Skolens formål er å tilby den unge utøveren en hverdag der idrett, skole og fritid går hånd i hånd. Gradvis vil treningen bli spesialisert mot aktuell idrett.

Kroppsøving

Elevene har 6 timer kroppsøving hver uke fordelt på 3 dager. I dette faget er elevene innom kurs i mange ulike idretter. Det blir bl.a. gjennomført kurs i ulike ballidretter, vinteridretter, turn, svømming, friidrett, dans, orientering og friluftsliv. Elevene vil også lære om treningslære, kosthold, søvn og livsstil. Gjennom de tre årene ved TTU, vil elevene gradvis få anledning til å spesialisere seg i egen idrett. I kroppsøving skal elevene får mulighet til å trene mer og bygge opp bedre fysiske-, koordinative-, tekniske-, taktiske-, mentale-og sosiale ferdigheter.

Kjerneelementene i kroppsøving rammer inn det viktigeste innholdet i faget og beskriver det elevene må lære for å kunne mestre og bruke faget:

• Bevegelse og kroppslig læring

• Deltakelse og samspill i bevegelsesaktiviteter

• Uteaktiviteter og naturferdsel

Fysisk aktivitet og helse

Elevene har 2 timer fysisk aktivitet og helse hver uke. Vi jobber grundig med grunnleggende ferdigheter som hurtighet, spenst, bevegelighet, stabilitet, styrke, utholdenhet og koordinasjon.

Fysisk aktivitet og helse handler om å stimulere til bevegelsesglede og interesse for fysisk aktivitet og kosthold som grunnlag for en helsefremmende livsstil. Det legges vekt på å stimulere til nysgjerrighet, interesse for idrett og idrettsglede. For elever som er fysisk aktive, på skolen og i fritiden, er kunnskap om måltidsrytmer, restitusjon og ernæring viktig. Stor belastning innenfor trening og konkurranse kan gi ulike utfordringer i forhold til kjønn og alder. Trening bør differensieres og tilpasses den enkelte elev for å forebygge skader og sviktende motivasjon for idrett.

«Jeg opplevde at treningene var lystbetonte, - folk var tilstede og ga 100%. En gruppe som pusha hverandre. Opplevde at lærerne så både deg som menneske og som utøver. Like viktig å prestere på skolen som på banen.»
Syver Aas
Tidligere elev, A lagsspiller, Odds Ballklubb

Egen idrett

Gjennom de tre årene ved TTU, vil elevene gradvis få mer tid til å spesialisere seg i egen idrett. I 8. klasse har elevene én treningsøkt per uke der de trener i sin egen idrett. I 9. og 10. klasse får elevene anledning til å bruke to treningsøkter per uke i egen idrett.

Treningssamlinger

Skolen legger opp til flere treningssamlinger gjennom utdanningsløpet ved TTU. Gjennom treningssamlingene styrkes relasjonene mellom elever og mellom elever og lærere. Det er også en viktig arena for å selvstendiggjøre elevene for å gi elevene ytterligere motivasjon til å fokusere på idrett.

Det gjennomføres to treningssamlinger per år for 8. og 9. klasse. I 10. klasse reiser elevene på et lengre treningsopphold i utlandet.

Arenaer / treningssenter

TTU-P
Porsgrunnshallen

Idrettshall i skolebygget (Frisklivssenteret). Vi bruker denne i kombinasjon med Porgrunn Arena som også ligger i samme bygg.

Urædd Stadion (fotball)

Kunstgressbane i veldig god kvalitet som vi bruker hele vinteren. Vi bruker også gressbanene på Kjølnes når det er mulig.

Urædd Stadion (friidrett)

Urædd Stadion brukes når vi har friidrett. Arenaen brukes også i andre kroppsøvingstimer der det er naturlig.

Treningssenter

Vi er i ferd med å bygge opp nytt treningssenter i Frisklivssenteret. Dette vil brukes til styrketrening, utholdenhetstrening, dans/aerobic og skadeforebyggende trening.

Skien Fritidspark

Her bruker vi i hovedsak skøytebanen om vinteren.

Kjølnesbadet

Vi har all vår svømmeundervisning i denne nybygde svømmehallen som ligger i Frisklivssenteret.

TTU-S
Skagerak Arena (fotball)

Nytt flott kunstgress på 11er-bane og en tilhørende 7er-bane.

Stevnehallen

Idrettshall på Stevneplassen i Skien, i gangavstand til skolen. Hallen inneholder to håndballbaner og en flott turnsal, i tillegg til et område for bryte- og styrketrening.

Treningssenter

Eget treningssenter på skolen med styrkeapparater, treningssal, slyngeområde, løpemøller, spinningsykler og basisområde.

Jarseng / Svanstul

Mulighet for flotte skiløyper kun en kort kjøretur (20-30 min) fra skolen.

Skien Fritidspark

Flott idrettsanlegg kun 10 min med transport fra skolen. Vi benytter oss av ishallen/skøytebanen utendørs, friidrettsarenaen, svømmehallen og flotte uteområder.

Utstyrspakke

Elevene får utstyrspakke bestående av treningsgenser, bukse, T-skjorte og shorts hvert år. I 8. klasse får man i tillegg en treningsbag.

Trenere Porsgrunn

Våre trenere har spisskompetanse på utvikling av unge utøvere.

Simon Disch
Fagansvarlig idrett
Amanda Rasmussen
Anstein Engravslia
Trener håndball
Linn Marie Stølan Herfoss
Mats Remi Usterud
Lærer, trener, spes.ped.ansvarlig, karriereveileder, IKT-ansvarlig
Othilie Ulvedalen
Lærer, trener
Stian Russeltvedt

Trenere Skien

Våre trenere har spisskompetanse på unge utøvere.

Tine Thorsteinsen
Fagansvarlig idrett, lærer (permisjon)
Aksel André Rød
Fagansvarlig idrett (vikariat), trener fotball